Mellan april och juni 2025 byter vi operatör för det öppna bredbandsnätet, från Fibra till iTUX. Efter bytet kommer du som är hyresgäst hos Strängnäs Bostads AB ha möjlighet till snabbare uppkoppling och ett kostnadsfritt grundutbud av TV och internet.
Via det nya öppna bredbandsnätet kommer du kunna få en mycket snabb uppkoppling och kan välja en mängd tjänster inom TV, bredband och telefoni.
När får jag tillgång till det nya öppna bredbandsnätet?
Omkopplingen till iTUX sker områdesvis och börjar i april 2025. Du får en avisering i brevlådan och på Mina sidor med information om när bytet sker i just ditt hus.
Så går bytet till
För att det öppna bredbandsnätet ska fungera hemma hos dig behöver vi byta bredbandsutrustningen i din lägenhet. Det är en vit dosa på cirka 10×20 cm. Bredbandsdosan kommer att sättas upp på samma plats som du har din nuvarande dosa på.
I dosan kommer du själv kunna ansluta exempelvis din router, dator och IPTV-box.
Om du bor på Sörgärdsgatan 3, 5, 7 eller 9 har du redan en ny bredbandsutrustning och vi behöver därför inte tillgång till din lägenhet.
Om besöket
Installationen kommer att utföras av Netel, på uppdrag av iTUX och Strängnäs Bostads AB. Netels personal kan alltid legitimera sig med yrkeslegitimation.
Vi kommer installera bredbandsutrustning på flera adresser under denna dag och kan därför inte boka in exakta besökstider.
Kan du inte vara hemma under det datum som du har fått aviserat från oss är det viktigt att du sätter din nyckel i nyckeltuben eller serviceläget.
Om du har husdjur, vänligen sätt upp en lapp på din dörr.
Störningar och avbrott
Arbete i nätet pågår mellan klockan 07.00 och 17.00 under den dagen vi installerar bredbandsutrustning i ditt bostadsområde. Störningar och avbrott kan därför förekomma under denna tid.
Om din tjänst inte fungerar efter installationen av den nya bredbandsutrustningen
Fungerar inte din tjänst efter klockan 17.00 samma dag som vår entreprenör har varit hemma hos dig och installerat den nya bredbandsutrustningen? Prova starta om enheten genom att dra ut sladden, vänta 30 sekunder och sätt sedan in sladden igen.
Fungerar inte din tjänst efter omstart behöver du kontakta din tjänsteleverantör för felsökning.
Bor du på Sörgärdsgatan 3, 5, 7 eller 9?
I flera av våra områden behöver vi byta bredbandsutrustningen i lägenheterna. Du som bor på Sörgärdsgatan 3, 5, 7 och 9 har redan en mediaomvandlare och vi behöver därför inte gå in i din lägenhet vid bytet.
Vår entreprenör Netel kommer arbeta med nätet i ditt hus mellan klockan 7.00 och 17.00 den 28 april. Under denna tid kan det förekomma avbrott i ditt internet.
Du kan välja att behålla dina nuvarande tjänster om du vill
Om du vill behålla dina nuvarande tjänster behöver du inte göra någonting. Vi flyttar över dina tjänster automatiskt till det nya nätet vid omkopplingen. Ett kortare avbrott i dina tjänster kan förekomma när nätet kopplas om.
Ta del av en kostnadsfri bredbandstjänst
En nyhet är att du kommer få tillgång till en kostnadsfri bredbandstjänst med en hastighet av 5 Mbit/s. När installationen är klar kan du beställa tjänsten i vår portal: strangnas.itux.se
Du beställer genom att söka på Bredband 5/5 Mbit/s. Du kan då se vilka tjänsteleverantörer som erbjuder tjänsten.
Gör såhär för att ta del av den kostnadsfria bredbandstjänsten
- Gå till portalen: strangnas.itux.se
- Välj bredband under tjänster.
- Välj hastigheten 5/5 Mbit/s.
- Klicka på sök.
- Välj tjänsten 5 Mbit/s gratistjänst Strängnäs. Priset ska vara 0 kronor.
- Lägg till i kundkorgen och beställ.
Hur mycket kan jag surfa med 5 Mbit/s?
Den kostnadsfria bredbandstjänsten är en tjänst vi inte haft tidigare och är tänkt som en grundläggande uppkoppling för att våra hyresgäster ska ha möjlighet att exempelvis läsa tidningen, betala räkningar, använda 1177, göra läxor eller använda larmtjänster.
Tjänsten passar bäst för en enhet åt gången och är inte anpassat för att streama film eller spela online-spel.
Vill du ha högre hastighet kan du köpa tv- och bredbandstjänster från valfri leverantör i det öppna bredbandsnätet.
Köpa tv- och bredbandstjänster
Utöver den kostnadsfria bredbandstjänsten kan du välja att köpa tv- och bredbandstjänster från valfri leverantör i det nya öppna bredbandsnätet.
I vår nya portal strangnas.itux.se hittar du alla tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i det nya öppna bredbandsnätet. Där kan du också läsa mer om hur ett öppet bredbandsnät fungerar och se vilket tjänsteutbud som finns.
Kom ihåg att säga upp dina befintliga tjänster innan du beställer en ny tjänst.
Frågor
Om du har allmänna frågor om det nya öppna bredbandsnätet och hur det kommer att påverka dig som boende, samt frågor om själva byggnationen av nätet kan du kontakta iTUX kundtjänst:
E-post: info@itux.se
Telefon: 0771-40 70 77
Du kan även kontakta oss genom att mejla info@strangnasbostadsab.se eller ringa 0152-290 91.
Du hittar våra kontaktuppgifter och öppettider på sidan kontakta oss.
Vanliga frågor och svar
Vad är en kommunikationsoperatör och tjänsteleverantör?
En kommunikationsoperatör sköter driften av bredbandsnätet, infrastrukturen. Kommunikationsoperatören ser till att bredbandsnätet fungerar och att tjänsteleverantörer kan koppla upp sig för att erbjuda tjänster.
En tjänsteleverantör är den leverantör som erbjuder faktiska tjänster, som internet, tv eller telefoni. Det är tjänsteleverantören du hör av dig till när du har frågor om en tjänst eller vara du beställt eller abonnerar på.
Varför byter Strängnäs Bostads AB kommunikationsoperatör?
Strängnäs Bostads AB följer lagen om upphandling av tjänstekoncessioner (LUK). Det innebär att vi med jämna mellanrum behöver genomföra upphandlingar där flera leverantörer får lämna anbud på en tjänst. Det företag som bäst lever upp till kraven i upphandlingen blir vår nya leverantör.
För att kunna erbjuda en helhetslösning till våra boende strävar vi efter att ha en kommunikationsoperatör som kan erbjuda både tv och internet-tjänster.
Vilken kommunikationsoperatör byter Strängnäs Bostad AB till?
Strängnäs Bostads AB har upphandlat iTUX som ny kommunikationsoperatör för bredbandsnätet.
Kommer jag kunna välja vilka tjänster jag vill ha?
Ja, du kommer att ha tillgång till ett öppet bredbandsnät där du själv väljer den eller de tjänster som passar dig bäst från en eller flera tjänsteleverantörer.
Om du redan nu vill börja titta på vilka tjänster som finns kan du gå in vår nya portal strangnas.itux.se.
Vad händer med mitt nuvarande bredbandsabonnemang?
Om du vill behålla dina nuvarande tjänster behöver du inte göra någonting. Vi flyttar över dina tjänster automatiskt till det nya nätet vid omkopplingen.
Finns inte din nuvarande leverantör hos iTUX behöver du välja en ny tjänstelevarantör. Du får då information från din leverantör. Om du redan nu vill börja titta på vilka tjänster som finns kan du gå in på vår nya portal strangnas.itux.se.
Hur får jag information om när min fastighet ansluts?
Information kommer att skickas ut till din brevlåda och via Mina Sidor när det är dags för din lägenhet att anslutas.
Blir det några driftstörningar?
När det är dags för din lägenhet att anslutas kan det bli ett kort avbrott.
När sker bytet?
Omkopplingen till iTUX sker områdesvis och börjar i april 2025. Du får en avisering i brevlådan och på Mina sidor med information om när bytet sker i just ditt hus.
Vad är ett öppet bredbandsnät?
Det nya öppna bredbandsnätet ger dig som hyresgäst en stor valfrihet av tjänster inom TV, bredband och telefoni. Att det är ett öppet nät betyder att du kan välja mellan många olika tjänsteleverantörer och deras utbud.
Via bredbandsnätet kan du få upp till 1000 Mbit/s internet, telefoni och TV med möjlighet till HDTV och olika kanalpaket. Dessutom erbjuds välfärds- och fastighetstjänster samt smarta hemfunktioner. Antalet nya spännande tjänster och leverantörer i bredbandsnätet växer ständigt.
Hur tar jag del av den kostnadsfria bredbandstjänsten?
När installationen är klar kan du beställa tjänsten i vår portal: strangnas.itux.se
Såhär gör du:
- Gå till portalen: strangnas.itux.se
- Välj bredband under tjänster.
- Välj hastigheten 5/5 Mbit/s.
- Klicka på sök.
- Välj tjänsten 5 Mbit/s gratistjänst Strängnäs. Priset ska vara 0 kronor.
- Lägg till i kundkorgen och beställ.
Hur mycket kan jag surfa med 5 Mbit/s?
Den kostnadsfria bredbandstjänsten är en tjänst vi inte haft tidigare och är tänkt som en grundläggande uppkoppling för att våra hyresgäster ska ha möjlighet att exempelvis läsa tidningen, betala räkningar, använda 1177, göra läxor eller använda larmtjänster.
Tjänsten passar bäst för en enhet åt gången och är inte anpassat för att streama film eller spela online-spel.
Vill du ha högre hastighet kan du köpa tv- och bredbandstjänster från valfri leverantör i det öppna bredbandsnätet.
Hur köper jag tv- eller bredbandstjänster i det nya öppna bredbandsnätet?
I det öppna bredbandsnätet via iTUX kan du välja mellan olika leverantörer av internet, tv och telefoni.
Alla leverantörer hittar du på strangnas.itux.se
Vilka tjänster finns i det öppna bredbandsnätet?
I vår nya portal strangnas.itux.se hittar du alla tjänsteleverantörer som erbjuder tjänster i det nya öppna bredbandsnätet.
Du kan få upp till 1000 Mbps internet, HDTV med 5.1 ljud och möjligheten att själv välja om du vill köpa kanalpaket eller enskilda tv-kanaler, samt telefoni via bredband. Det finns även mertjänster i form av välfärds- och fastighetstjänster, smart hemfunktioner samt installation- och supporttjänster.
Vem kontaktar jag för support eller felanmälan av bredbandstjänster?
För felanmälan av tv- eller bredbandstjänster kontaktar du din tjänsteleverantör. Din tjänsteleverantör är den du får din faktura ifrån.
Om du har allmänna frågor om det nya öppna bredbandsnätet och hur det kommer att påverka dig som boende, samt frågor om själva byggnationen av nätet kan du kontakta iTUX:
E-post: info@itux.se
Telefon:0771-40 70 77
Du hittar mer information på portalen:
Vad gör jag om min tjänst inte fungerar efter installationen av ny bredbandsutrustning?
Fungerar inte din tjänst efter klockan 17.00 samma dag som vår entreprenör har varit hemma hos dig och installerat den nya bredbandsutrustningen? Prova starta om enheten genom att dra ut sladden, vänta 30 sekunder och sätt sedan in sladden igen.
Fungerar inte din tjänst efter omstart behöver du kontakta din tjänsteleverantör för felsökning.